26 January 2011

Wisata @ Padang, Indonesia - Part 6

 #Ye, ye, ye.... aku janji, ni 2nd last post psl cuti2 ke Padang#

11th destination : Lembah Harau, Payakumbuh. Hari ke-4 di Padang aku dibawa ke sini. Pweeeeeeeeeeeee... sejuk n nyamannye udara kat sni. Aku bgtau kat Pak Supir jgn psg air-cond sbb aku nk bukak tingkap. Sejuk babe!!! 

Ni lah batu Lembah Harau. Ade air keluar dr atas puncak batu tu.. kalo pepetang mcm air terjun. Lembah Harau ni mempunyai diameter sehingga 400 meter n tinggi antara 80 - 300 meter...

Leh memandi tau kat air tu, sejuk ya amat... mcm ais. 

Ni ape ye? Bebulu mcm bulu monyet pon ade. Ha, ni le anak pokok Paku Pakis Hutan.. Geli plak bile aku pegang. Mmg sebijik mcm bulu monyet..


Ni orkid hutan. Cantik ya amat... depa jual plak tu.. lebih kurang 200,000 rupiah. Dlm kepale hotak rase nk beli, tp xjadik sbb bajet larik...hik3 

 12th destination : KINIKO coffee milling. Kat sini kotrg test minum air kopi Indonesia (perebet gue), Air Pinang (erk, x sodap) n mcm2 lg air dari daun2 n akar kayu yg x sodap...;)
ni kedai kopi KINIKO. chumel, sumenye diperbuat dr kayu. Plg best kat sni ialah dpt minum kopi dan sewaktu dgnnye FOC. huahuahua. Minum smpai kembong ye...;)

Ni tmpt pemprosesan pisang salai. Euuuuu... busuk, yelah bau pisang semerbak kat dlm kilang nih. 


13th destination : Istana Pagaruyung. 

Istana ni cume replika je n under construction, sbbnye baru pas terbakar akibat litar pintas pd awal tahun 2007. Jd, amik gmbr kat luar je lah... Frust gak, yelah dr Lembah Harau ke sini lebih kurang 2 jam tau dok terperok dlm van. huhuhuhu..

Istana asal telah terbakar pd 1804 m ketika kerusuhan berdarah. Kemudian replika istana ni dibina pd tahun 1976 dan dijadikan muzium.  Kemudian terbakar lg pd Feb 2007. (bape kali terbakar daa)

Oklah, bersambung lagi di episod terakhir WISATA @ PADANG, INDONESIA