25 January 2011

Wisata @ Padang, Indonesia - Part 5

#Sile rujuk entry sebelum ni utk tahu dgn lebih lanjut perjalanan aku ke Padang, Indonesia#

9th destinantion : Pantai Air Manis. Best sgt ke pantai ni? ade ape ye? Kalo korang nk tau kat sini lah terdapat Batu Malin Kundang. Ape tu Malin Kundang? Sile tgk pic seterusnye.....

Kalo korang nk tau yg aku pegang smbil dok tersengih tu ialah Malin Kundang. Perasan x batu tu mcm bentuk org tgh sujud/membongkokkan badan ke tanah? Tgk pic kat bwh ni kalo x clear...


Real kan? Mengikut sejarah dan citer pakcik2 yg meniaga kat area pantai ni, Malin Kundang ni disumpah oleh ibunya menjadi batu. Lebih kurang mcm citer Si Tanggang Anak Derhaka ler... Tp ni versi indon.hu3...

Abeh satu kapal jadi batu termasuk le tali kapal skali.. (tetibe aku teringat mak kat umah..Mak, Yun mintak maap, jgn sumpah Yun jd batu ye)

10th destination : Pantai Padang. Blakang aku ialah Lautan Hindi. Fuyooo....luas tu.. rase nk jerit2 je, arggghhhhhh!!!!! 


Selepas puas bercanda di tepi pantai, ktorg di bw jln2 di Kota Padang. Nauzubillah!!! tiba2 rase nk menangis bile aku tgk kesan2 gempa bumi kat Padang. Gambar kat atas ialah Hotel Bumi Minang. Dah 2 thun bangunan ni depa x repair. (xde bajet kot...) 


Antara kesan2 gempa bumi yg smpt di tangkap dlm van. Teruk kan? Kalo 2 tahun lepas mase kejadian mcmane lah rupenye ye... 
"Ya Allah, jauhilah keluarga n seluruh saudara seagamaku dari bencana alam. Aminnnn.."

Tgk bas ni, ni ala2 Bas Ekspress dari Padang ke Medan dimane perjalanannye mengambil mase selame   24 jam. Pehhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!

Next... sambung di n3 selanjutnya..kih3....